Právě čtete: KRITIKA | Bydlet proti všem
Sdílet:
18. 11. 2021

KRITIKA | Bydlet proti všem

Autor: Barbora Aradská
Čas čtení: 3 minuty

Tmavá chodba, špinavé steny, rozbité dvere. Chlapec sa zabáva s plastovou flašou s nápisom Coca-Cola medzi tým, ako jeho rodičia nakladajú svoje skromné vlastníctvo do dodávky. Kam presťahovať deväťdesiat ľudí, ktorí zo dňa na deň stratili strechu nad hlavou a ako zmeniť súčasný systém tak aby sa to neopakovalo? Režisér Tomáš Hlaváček vo filme Bydlet proti všem túto otázku rozvrstvuje a observačne reportážnym štýlom sleduje snahu Martina Freuda z hnutia Žít Brno zmeniť systém “z vnútra”. Ten naráža na odpor v podobe politickej hry o moc, ktorá svoju stratégiu zakladá na populizme a vytváraním dojmologických vzorcov, tak ako na odpor občanov nevedomky ukazujúcich svoj strach a hlboko zarytý rasizmus.

Dej celého filmu sa odohráva v Brne, ktoré ako prvé v republike prebralo a zahájilo implementáciu nizozemského projektu Rapid-Rehousing. Pomocou jedného z hlavných , Martina Freuda, sa zoznamujeme s pripravovaným projektom riešenia zabydlovania nízkopríjmových rodín, ktoré sú najviac ohrozených generačnou chudobou. Rodiny, ktoré každý deň bojujú o udržanie si stabilného bývania sa stávajú jednoduchým terčom biznisu s chudobou. Tento biznis sa stáva kľúčovým momentom, na ktorom je vystavaný celý dej filmu, od krízového momentu vysťahovania niekoľkých rodín zo dňa na deň a jeho následného riešenia, ktoré sa stáva rozporom medzi pravicovými a ľavicovými politikami mesta Brno, ale aj samotnými občanmi. Sledujeme nespočetné zasadania a presviedčanie zastupiteľov mestských častí o pridelenie neobsadených mestských bytov do pilotného projektu, debaty v televízii, vystúpenia pred verejnosťou a neustále dokazovanie lživosti opozície či zjednodušovania situácie a prekrúcania faktov. Cez druhú postavu, sociálneho pracovníka Honza Milotu sa dostávame priamo do terénu a sledujeme praktickú implementáciu projektu cez všetky jeho fázy – mapovanie súčasnej exploatácie predražených ubytovní v neľudských podmienkach na život, následného losovania náhodne vybraných rodín, ktoré boli vyhodnotené sociálnymi pracovníkmi ako rizikové, až po ich úspešné presťahovanie a ich zabydlovania medzi novými nedôverčivými susedmi.

Dej, zachytený reportážnym štýlom, cez mnohosť situácií a rozhovorov, prelínané ustavujúcimi zábermi na pohľady obytných častí mesta s ľahkosťou prepája linky dvoch hlavných hrdinov sa narácia stáva vysoko komunikatívnou cez každý jeden obraz. Množstvo informácií však diváka nezahlcuje a dynamika oboch liniek, ktoré nám na jednej strane ukazujú náročný byrokratický proces a na druhej jeho reálne dopady divákovy dopomáhajú pri uchopení komplexnej témy s jeho mnohými vrstvami. Monotónne statické obrazy dlhých zasadnutí zaberajúcich debaty sediacich zastupiteľov striedajú expresívne zábery z ubytovní v dezolátnom stave.

Pri zaberaní tak expresívnych obrazov môže skrsnúť myšlienka, nakoľko je potreba zachytávať nahotu chudoby v jej najzraniteľnejších momentoch. Tomáš Hlaváček sa však vyhýba hraniu na divákove emocie a precízne zaberá len to, čo divákovi poskytuje stežijné informácie pre pochopenie závažnosti absencie zákona o bývaní. Nechce a nesnaží sa v divákovi vyvolať ľútosť, ale cez problematiku sociálneho bývania a jeho spoločenského vnímania nastavuje zrkadlo celej českej spoločnosti, ktorá si myslí, že rasizmus sa prejavuje len fyzickým násilím.

Ani v dramatizácii výstavby filmového snímku neskĺza k jednoduchej zápletke, ktorá by mala šťastné a jednoduché rozuzlenie a v divákovi by vytvorila na konci snímku falošný pocit uspokojenia z uzatvorenia príbehu. Namiesto zjednodušovania siaha po jasnej linke vzostupu a pádu politických jednaní motivovaných skutočným presvedčením a túžbou hlavných hrdinov dokázať, že aktívnym prístupom občanov i uplatňovania sociálnej spravodlivosti dokážeme docieliť zmenu, v ktorú veríme. Cieľom dokumentu a jeho protagonistov nie je len zobrazenie zdanlivo bezvýchodiskovej situácie, ale iskra nádeje, že i cez neslávny koniec projektu v Brne, sa do podobných aktivít vrhli i v iných, otvorenejších mestách.

Bydlet proti všem
Režie: Tomáš Hlaváček
Kamera: Tomáš Hlaváček, Petra Hlaváčková